Týden mezipředmětových vztahů na 2. stupni, 22. 4. – 25. 4. 2025
Od 22. 4. do 25. 4. 2025 proběhl na 2. stupni Týden mezipředmětových vztahů na téma „Vesmír“.
V českém jazyce se rozvíjela „komunikace s mimozemskou civilizací“. Žáci pracovali s texty Galileo Galilei, Planety sluneční soustavy a Pohyby Země, zabývali se charakteristikou planety Země, řešili aktuální celosvětové problémy, luštili a opravovali text napsaný v mimozemském jazyce, vytvářeli vlastní jazykové šifry.
V matematice se řešil projekt „UFO INVAZE“. Aby žáci v matematice získali vstup do Vesmírné doručovací mise, museli vyluštit heslo pomocí správně vyřešených převodů jednotek. Poté se stali pilotem vesmírné lodi řešili doručovací misi na tři planety ve Sluneční soustavě: Mars, Venuši a Merkur. Museli si spočítat hmotnosti zásilek, spotřebu paliva, cenu za palivo nebo průměrnou hmotnost zásilek. Deváťáci si stejně jako 8. ročník lámali hlavu nad útokem UFO. S využitím souřadnic, Pythagorovy věty a výpočtů časů z rychlosti a dráhy bohužel při velmi přesných výpočtech dospěli ke špatné zprávě pro Zemi. Jedné z lodí UFO se podařilo proletět dříve, než se ochranný štít Země zapnul.
V dějepise se žáci věnovali historii dobývání kosmu, prvním letům do vesmíru, seznámili se s různými zajímavostmi o kosmických stanicích, zhlédli i edukační videa zaměřená na tuto problematiku a vyluštili si jména některých kosmonautů.
V anglickém jazyce v 6. ročníku poslouchali žáci písničku o planetách, na základě poslechu doplňovali pracovní list a hráli vědomostní kvíz o naší sluneční soustavě. V 7. ročníku se v Space song seznámili se správnou výslovností planet, porovnávali planety mezi sebou, zahráli si vědomostní kvíz (Space quiz) a zhlédli video Cooking in space. Vesmírný vědomostní kvíz hráli žáci i ve vyšších ročnících, v 8. ročníku také ve skupinách vytvářeli vlastní planetu a diskutovali o životě na vesmírné stanici. V 9. ročníku pracovali žáci s textem Space travel (Cestování vesmírem). Dozvěděli se mnoho nových informací a zhlédli zajímavá videa.
V německém jazyce si rozšířili svoji slovní zásobu o názvy planet a další slovíčka spojená s vesmírem. Vše si vyhledali ve dvojjazyčných slovnících a poté procvičili formou her a kvízů.
V přírodopise si žáci v 6. a 7. ročníku připomněli vznik Sluneční soustavy, planety Země a následně vznik života, přesněji rostlinnou a živočišnou buňku. Žáci pracovali ve skupinách na připravených pracovních listech. V 8. ročníku diskutovali v učivu o dýchací soustavě o možnostech dýchání ve vesmíru, o tom, jak dlouho vydrží člověk bez kyslíku. Učivo bylo propojeno i s chemií v rámci složení atmosféry. Žáci se také dozvěděli, co je to vakuum.
Ve výtvarné výchově žáci pracovali se svou vlastní představivostí a ztvárnili mimozemšťana a souhvězdí.
V hodinách informatiky se žáci proměnili v datové analytiky a jejich úkolem bylo zpracovat informace o planetách sluneční soustavy pomocí tabulek a grafů. Tento projekt propojil informatiku s přírodovědou, matematikou a zároveň rozvíjel digitální gramotnost a dovednost práce s informacemi.
Žáky práce s tématem bavila, pracovali se zájmem a nadšením.
Mgr. Božena Kučerová